בחזרה לעולמות קודמים

"בא לי לחזור לעולם ששיחקנו בו בהרפתקה הראשונה, מעניין מה קרה בו מאז שעזבנו שם!?" אמר לי אחד השחקנים  אחרי שסיימנו במפגש הקודם הרפתקת מבוכים ודרקונים שנתית. ופתאום חשבתי לעצמי, למה לא בעצם? אבל איך נחזור לאותו עולם מבלי שיהיה משעמם, ובלי לחזור פחות או יותר על אותה הרפתקה? חלק מהקסם בהרפתקת מבוכים ודרקונים הוא שבמקביל לגילוי של ההרפתקה המשוחקת מתרחש גם גילוי העולם שבו משחקים. גילוי זה מתבטא בחוקיות הפיסיקלית, הקוסמולוגית, מיתולוגית שלו ועוד.  ואחרי שכבר גילית ושיחקת בו אבדה כבר חלק מתחושת הגילוי הזאת, ולא בטוח שתוכל לשחזר את ההצלחה הראשונית באותו עולם.

משחקי תפקידים, תמיד מאפשרים משחק עם הזמן והמרחב, ואם אתה שה"ם (שליט מבוך) טוב  עליך לפתח מעט את המטפיסיקה של העולם שלך, ולמצוא הסבר פילוסופי קצר מדוע זה אפשרי. קצת כמו בסיפורים של בורחס היקום הוא רשת של זמנים אפשריים המתקיימים בו זמנית ובמקביל. "זה ככה באמת", אולם במציאות הכרתנו מוגבלת לזמן ומרחב לינארי ואילו במשחק הדמויות מסוגלות, כמובן בהתאם למגבלות שונות, לנוע בין העולמות והזמנים האפשריים האלה. יש כמובן גם רשת של סיפורים שאפשר לטוות מסביב לרעיון הזה: יש מי שאחראי (גילדה סודית) לכך שרצף אחד לא יתנגש ברצף אחר ואז העולם האפשרי יסחף אל "האין" וכדומה. כל שה"ם "והמולטיוורס (רעיון הריבוי עולמות) שלו.

הרעיון הזה מאפשר לחרוג מהקלישאה של חזרה לינארית לאותו עולם כמו באותן טרילוגיות פנטזיה שאחרי ההצלחה הגדולה שלהם חוזרים אחורה לתקופות קודמות. אולם זה לעולם לא ישתווה להצלחה ולריגוש של גילוי העולם הזה בפעם הראשונה. אז איך בעזרת רעיון היקומים המקבילים (מולטיוורס) אפשר לעשות את זה למעניין? להלן כמה מחשבות ראשוניות שלי בעניין הזה.

חזרה אל העתיד או חזרה אל העבר? בפוסט הזה אתמקד דווקא בחזרה אל העבר ולא משנה כרגע ההסבר איך עברנו לשם. זה יכול לקרות בעזרת מכונת זמן של איזה מדען\מכשף מטורף, חור תולעת הנמצא במעמקי המבוך והלחש הקסום גילה אותו או  פורטל שפשוט זרק את ההרפתקנים לשם ללא כל הכנה מוקדמת.

יש משהו אחר בלשחק בעולם בראשתי, עולם שרק עכשיו נוצר, כלומר לא ללכת אחר אגדה שכבר התרחשה במציאת "החרב האבודה" או "ביצת הדרקון" האחרונה וכדומה,  אלא להיות אתה עצמך "האגדה" בראשית הזמן לדורות הבאים. עולם בראשיתי קרוב יותר למיתולוגיה. וכאן יכולים להיכנס סיפורי בראשית שונים, התפצלותם של גזעים לבני תופת ויצורי מרום וכדומה.  לדוגמא הרפתקה על היווצרותו של "האלף האפל" הראשון, כתוצאה מאיזשהו סכסוך בממלכת האלפים ואולי סיפור היווצרותם של "גמדי השאול" מסקרנות היתר שלהם לחפור במעמקי האדמה. ההרפתקנים נלחמים "בנבל הראשון" ושמם יצא לתהילה.

אבל הרי היינו כבר בעתיד של ההרפתקה. ולכן, אנחנו יודעים מה יהיה בסופה. זה לא חייב להיות כך, עלילת העבר לא בהכרח חייבת להוביל לאותו הווה כפי ששוחק בהרפתקה הקודמת. המשחק בין כמה עתידים אפשריים בהתאם לאירועי העבר יכולים להיות בעצמם קרקע פורייה ליצירת הרפתקאות. ובכל זאת, זה אותו עולם והאחדות הצורנית שלו צריכה להישמר. ולכן, קצת כמו במונדה לייבניציאנת, משהו מרצף זמן אחד תמיד משתקף ברצף זמן אחר ומהווה קרקע להרפתקאות חדשות. עולם של עתיד אפשרי בדמותו של כוכב רחוק משתקף באירועי העבר הנוכחי.

באופן גנרי הרפתקנים הולכים במרחבים שכבר נוצרו ובחיפושים אחר כאלה שנחרבו ואיתם החפצים שאבדו. אולם יש משהו מרענן בלהיות אלה שיצרו את "פלאי העולם" וסיפור בנייתם הוא חלק מסיפור ההרפתקה של השחקנים, אולי גם מטרת ההרפתקה.

סביר להניח שכבר יצרת לעצמך את אביזרי המשחק מהרפתקה הקודמת. אפשר להשתמש בהם בשינויים קלים, אולם יותר מעניין להצית את הזיכרון והדמיון של השחקנים בו זמנית. לדוגמא לייצר מפה חדשה שמאוד דומה למפה ששוחקה בהרפתקה הקודמת: ישנם חלקים במפה שהם ממש אותו דבר: גיאוגרפיה כללית, מיקום ערים ועוד, ישנם מקומות שהושמטו ולא קיימים, ויש גם כמה אתרים חדשים. ורק מלהתבונן במפה, ולשים לב למה שנוכח ונעדר ומה שמפציע בחדשנותו עתיקת הימים, יכולים ההרפתקנים לדמיין ברוחם ולצאת להרפתקה הבאה.

זהו לעת עתה. משער שאוסיף  רעיונות ומחשבות על העניין הזה בהמשך.

3 תגובות

  1. You have hit the spot. There is something about that, and I think it's a good idea.

  2. Sorry to interfere, but could you please give a little more information.

    • Well think about an adventure when the "dark elf" was first created or some sort of a building that in forward adventures it is already built , and also give the players the opportunity to shape the course of history for the next adventure in a different way then the way they were played. you don't need to stick to this idea as the main path for developing your adventure. It can also be a part of a regular adventure with some sort of a time leap

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *